Bukephalasz
A történetíró Plutarkhosz Nagy Sándorról (Kr. e. 356-323) írt életrajzának (Kr. u. 1. század) közismert részlete közli azt, miként talált egymásra az ókor legnagyobb hódítója és csatáiban hű társa, az a paripa, amelynek nevét halála után egy új alapítású város is megőrizte. A gyermek Alexandrosz egy ízben tanúja volt annak, hogy atyja, II. Philipposz számára 13 talanton vételárért felajánlottak egy Bukephalasz nevű lovat. A tapasztalt király maga is, mint minden magára valamit adó makedón férfi, kiváló lovas volt. Most lovászaira bízta, próbálják ki, vajon megéri-e az állat az igen magas vételárat.
Ám egyik lovász sem bírta megülni a vad jószágot. Philipposz már-már lemondott Bukephalaszról, amikor Alexandrosz megjegyezte: kár volna elszalasztani ezt a szép lovat azért, mert ügyetlenek a lovászok. A trónörökös ugyanis észrevette, hogy a lovat saját árnyéka idegesítette fel, ezért a nappal szembe fordította az állatot, majd hátára pattant, és verejtékig meglovagolta a lovat. A büszkeségtől dagadó keblű király ekkor Bukephalaszt fiának ajándékozta avval az intelemmel, hogy "fiam, keress magadhoz méltóbb királyságot, szűk neked Makedónia". A kései, de még mindig ókori utókor azután tovább színezte ezt az amúgy sem mindennapi históriát. A számos romantikus elbeszélés egyike szerint Philipposznak a delphoi Apollón isten nevében megjövendölték, hogy az lesz a világ ura, aki meglovagolja Bukephalaszt, vagyis azt a lovat, amely egy ökör fejét viseli a nyakán (Bukephalasz = ökörfejű).
Más leírás szerint Bukephalasz olyannyira vad volt, hogy embereket evett (anthropophagosz), hasonlóan a thrák Diomédész kancáihoz (van olyan forrás, ami szerint Bukephalasz is kanca volt, mások szerint mén). Kiemelték azt is, hogy Bukephalasz szebb volt, mint a híres-neves szárnyas csodaló, a Pégaszosz (pégé = forrás, mert a paripa az Ókeanosz forrásainál született), de szépségben felülmúlta még a fekete sörényű Ariónt is, amelyet Poszeidón tengeristen csődörré változva Démétérrel nemzett, s amely utóbb Héraklész tulajdonába került. (Az emberevő ló mitológiai alakja reális mintán alapult. A nagy testű perzsa paripák olykor rendkívül vadak voltak, halálra rúgták az ellenséget és húsába haraptak. Hérodotosz a görög-perzsa háborúról írt művében említi a perzsa vezér, Artübiosz csataménjét, amely így bánt el a nehézfegyverzetű görög harcosokkal.
A Kr. e. 479-es plataiai csata után igen sok perzsa eredetű ló került görög kézre, és ezeket keresztezték a legjobb görögországi fajjal, a thesszáliaival. Az eredmény az lett, hogy Hellászban is elterjedtek a nagyobb testű lovak.)
Mi a realitás a gyermek Nagy Sándor és Bukephalasz történetében?
A lovas szakemberek állítják, hogy Alexandrosznak aligha kellett a lovat betörnie, az már jóval korábban megtörtént, csupán nyugtatnia kellett az izgatott állatot. Ez persze nem von le semmit a gyermek teljesítményéből, a trónörökös nyilvánvalóan jó lovas volt már akkor is. Bukephalasz jó minőségű paripa lehetett, mégha se szárnyai nem voltak, és embert sem evett, hiszen a vételára a források egyöntetű állítása szerint 13 talantonra rúgott (1 attikai talanton = kb. 26,2 kg ezüst értéke). Ez a mai becslések szerint az akkori átlagár háromszorosára tehető, amit még meg lehet adni egy lóért. Feltételezhető, hogy Alexandrosz 10-12 éves korában hajtotta végre nevezetes szelídítő mutatványát a nála 6-8 évvel fiatalabb lóval. Alexandrosz és lova kapcsolatát illetően a történeti források egyaránt hangsúlyozzák, hogy Nagy Sándor csak az ütközetekben ült fel a hátára, a mindennapok során fiatalabb lovakkal közlekedett. Bukephalasz Kr. e. 334-ben, a perzsiai hadjárat kezdetén 14-16 esztendős lehetett, és 24-26 évesen múlhatott ki, Kr. e. 326-ban, a Hüdaszpész mellett Pórosz indiai királlyal vívott csata során. Az Indiában bekövetkezett halál hagyománya valószínűleg azért alakult ki, mert Nagy Sándor a Hüdaszpész mellett alapított városát nevezte el lováról Bukephalának.
Incitatus
Incitatus egy félreértésnek köszönhette hírnevét. Incitatus gazdája, Caligula Kr. u. 37-ben lépett a Római Birodalom császári trónjára. Caligula anyai dédapja, a triumvir Marcus Antonius örökébe kívánt lépni. Persze nem a ragyogó katonát akarta utánozni, hanem az egyiptomi királynő, Kleopátra ágyában és asztalánál vitézkedő dúvadat. Botrányos tettei sorába tartozott a zöldruhás kocsihajtók iránt megmutatkozó beteges bőkezűsége és saját lova túlzott kényeztetése. Utóbbiról írta Suetonius, az első római császárok életének antik krónikása: "Incitatus nevű lovának - miután az állat nyugalma kedvéért a cirkuszi játékok előtti napon katonaság útján intézkedett, hogy a környék lakossága egy hangos szót se ejtsen - nemcsak márványistállót, elefántcsont szerszámot, bíbor takarót, drágakővel ékes nyakláncot adományozott, hanem egy palotát is személyzettel, berendezéssel, hogy méltó módon fogadhassa a nevében meghívott vendégeket; mint mondják, az volt a szándéka, hogy consullá is kinevezi."
Ezt a történeti forrást torzította el utóbb a közhiedelem, és lett napjainkban is sokszor hangoztatott vélelemmé: Caligula annyira őrült volt, hogy még a lovát is consullá tette. Ennyire valójában nem volt őrült, csak annyira, hogy kortársai feltételezték róla, még ezt is képes lenne megtenni. Incitatus tehát érdemtelenül nyert történelmi hírnevet. És noha nevének jelentése gyors, sebes, a csatákban nem vitézkedő Caligula imádatának ezt a tárgyát a harctéri megpróbáltatásoktól is megkímélte.
|